Play with the Junklish

N番煎じの和訳ブログ

Jar of hearts / Christina Perri

早速、予定は未定を実行しております。
2曲めは酷い男を愛し捨てられた女性が、その後強くなり、出戻り男をこっ酷く振る歌、と言ったところでしょうか。

散々っぱら男に向かって Who do you think you are? と言ってる事から彼女の怒りが伺えます。
最終的には "Don't come back at all" 「何があっても戻ってくるな」とまで言っています。
凄く怒ってますね。

さて、Collecting your jar of hearts の部分が訳すのに難敵でした。
jar は瓶ですね。そこに hearts を collect する…男性にとって心は収集する「もの」であるという事でしょう。
集める事が大事なのであって、心をくれた人には頓着していないのです。
当然、心を捧げた人は悲しいですし、怒りますよね。
今回は、結局シンプルに「心を弄んで」として、下記の訳と相成りました。

---

I know I can't take one more step towards you
'Cause all that's waiting is regret
Don't you know I'm not your ghost anymore
You lost the love I loved the most
これ以上あなたとはやっていけない
後悔するだけだってわかってるから
もうあなたに未練はないわ
あなたはもう私の一番じゃない

I learned to live half alive
And now you want me one more time
やっと持ち直してきたのよ
今更私が欲しいだなんて

And who do you think you are?
Runnin' 'round leaving scars
Collecting your jar of hearts
And tearing love apart
You're gonna catch a cold
From the ice inside your soul
So don't come back for me
Who do you think you are?
何様のつもりよ
周りのもの全て傷付けて
人の心を弄んで
愛を引き裂いて
風邪をひけばいいんだわ
その魂の冷たさで
だから私の事は忘れて
何様のつもりなの?

I hear you're asking all around
If I am anywhere to be found
But I have grown too strong
To ever fall back in your arms
そこら中で聞いて回ってるらしいわね
私を見かけないかって 
だけど私は強くなったのよ
あなたに二度と躓かないように

And I've learned to live half alive
And now you want me one more time
やっと持ち直してきたのに
今更私が恋しいですって

And who do you think you are?
Runnin' 'round leaving scars
Collecting your jar of hearts
And tearing love apart
You're gonna catch a cold
From the ice inside your soul
So don't come back for me
Who do you think you are?
何様のつもりよ
周りのもの全て傷付けて
人の心を弄んで
愛を引き裂いて
風邪を引けばいいのよ
その魂の冷たさで
だから私に近づかないで
何様のつもりなの?

And it took so long just to feel alright
Remember how to put back the light in my eyes
I wish I had missed the first time that we kissed
'Cause you broke all your promises
And now you're back
You don't get to get me back
大丈夫って思えるまで結構かかったわ
いろんな感情も取り戻したの
あなたとの初めてのキスをなかった事にしたいぐらいよ
だってあなたは約束ひとつ守らない最低の男だったから
今更戻ってきたって
私はあなたの元には絶対戻らないわ

And who do you think you are?
Runnin' 'round leaving scars
Collecting your jar of hearts
And tearing love apart
You're gonna catch a cold
From the ice inside your soul
So don't come back for me
Don't come back at all
何様のつもりよ
周りのもの全て傷付けて
人の心を弄んで
愛を引き裂いて
風邪を引けばいいのよ
その魂の冷たさのせいで
だから私の事は忘れて
二度と会いたくないわ

And who do you think you are?
Runnin' 'round leaving scars
Collecting your jar of hearts
Tearing love apart
You're gonna catch a cold
From the ice inside your soul
Don't come back for me
Don't come back at all
何様のつもりよ
周りのもの全て傷付けて
人の心を弄んで
愛を引き裂いて
風邪を引けばいいのよ
その魂の冷たさで
だから私の事は忘れて
二度と会いたくないわ

Who do you think you are?
Who do you think you are?
Who do you think you are?