Play with the Junklish

N番煎じの和訳ブログ

Save Rock and Roll / Fall out boy Feat. Elton John

またしても私が泣きそうになる歌の一つです。
私の貧しい日本語でこの歌に込められた想いをぐちゃぐちゃと述べるのも憚られるほど、ロックに対する熱い想いが詰まっています。

"You are what you love, Not who loves you"
ロックに限った事ではないと思います。
誰に愛されるかは問題ではなく、自分の心がどこにあるかが大事なのだと思います。
たとえ自分の愛するものを他の誰かが否定しても、それでその人に嫌われたとしても、自分が愛する事こそが重要なのだと思います。

---

Until your breathing stops, stops, stops
Until your breathing stops, stops, stops
Until your-your-your-your, forever, forever
君の命が終わるまで
君の最期のその時まで
君の全てで…永遠に 永遠に

I need more dreams
And less life
And I need that dark
In a little more light
I cried tears you'll never see
So fuck you, you can go cry me an ocean
And leave me be
もっと夢を見るんだ
人生は短くって構わない
その闇も必要なのさ
こんなに明るくっちゃかなわない
この涙は見世物じゃない
独りで海で泣き喚いてればいいさ
俺のことはほっといてくれ

You are what you love
Not who loves you
In a world full of the word yes
I'm here to scream
自分が何を愛するかさ
誰に愛されるかじゃない
何が正しいか麻痺した世界で
声をあげるんだ

No, No
Wherever I go, go
Trouble seems to follow
I only plugged in to save rock and roll, rock and roll
No, No
Wherever I go, go
Trouble seems to follow
I only plugged in to save rock and roll
どうしようもない
どこに行ったって
トラブルは付いて回るみたいだ
俺はロックを守る為に生きてるのさ
どうしようもない
どこに行ったとしても
トラブルは勝手についてくる
俺はロックを守る為に進化し続けるのさ

Until your breathing stops, stops, stops
Until your breathing stops, stops, stops
Until your-your-your-your, forever, forever
君の全てを賭けて
その命が終わる瞬間まで
その最期の時まで…永遠に、永遠に

Blood brothers in desperation
An oath of silence
For the voice of our generation
How'd it get to be only me?
Like I'm the last damn kid still kicking
That still believes
絶望の淵に立つ戦友達
共にたてた沈黙の誓いは
俺たちの歌を守るため
なのにどうしてここにいるのは俺だけなんだ?
まるで物分りの悪いガキが一人
往生際悪く反抗するように

I will defend the faith
Going down swinging
I will save the songs
That we can't stop singing
俺は守るんだ
地に堕ちていく音楽を
俺は守るんだ
誰もが歌わずにいられない、そんな歌を

No, No
Wherever I go, go
Trouble seems to follow
I only plugged in to save rock and roll, rock and roll
No, No
Wherever I go, go
Trouble seems to follow
I only plugged in to save rock and roll
どうしようもない
どこに行っても
トラブルは勝手に付いて回る
俺はロック守る為に進化し続けるのさ
どうしようもない
どこに行ったって
トラブルは勝手についてくる
俺はロックを守る為に前へ進むだけさ

Oh no, we won't go
'Cause we don't know how to quit, no, no
Oh no, we won't go
'Cause we don't know how to quit, no, no
俺たちはここに残る
歌う事を止められないんだ
そちら側には行かないさ
この歌を止めることなんてできないのさ

You are what you love
Not who loves you
In a world full of the word yes
I'm here to scream
自分が何を愛するかだ
誰に愛されるかじゃない
思考の停止したこの世界で
叫べ

No, No
Wherever I go, go
Trouble seems to follow
I only plugged in to save rock and roll, rock and roll
No, No
Wherever I go, go
Trouble seems to follow
I only plugged in to save rock and roll
どうしようもない
どこに行ったって
トラブルはついてくる
ただロックを守る為に前に進み続けるんだ
どうしようもないのさ
どこに行ったって
トラブルはついてくる
俺はロック守る為に進むことをやめない

Oh no, we won't go
'Cause we don't know how to quit, no, no
Oh no, we won't go
'Cause we don't know how to quit, no, no
どこにも行きやしない
この歌を止めることなんて出来ない
俺達はここに立つ
ロックを止めるなんて出来やしない